Két lakáson próbálunk túladni egy bedőlt piacon. Emiatt bátraknak tűnhetnénk. Amikor pár hónapja elkezdtük, segítség nélkül próbáltunk vevőket találni, és így nem nehéz belátni, hogy nem bátrak, csak gyengeelméjűek vagyunk.
2008 előtt az ingatlanpiaci magánakcióknak megvolt a létjogosultságuk. Ha nagy a kereslet, a tulajdonos jobban jár, ha kihagyja az ingatlanközvetítőt, mert (1) a közvetítői díj a zsebében marad, (2) a többi ingatlanhoz képest a független eladó pontosan a közvetítői díj összegével tudja alacsonyabban kínálni, és ezért hamarabb eladni az ingatlant mint azok, akik közvetítőn keresztül adnának túl lakásukon. A helyzet azonban megváltozott. Ma nem azért kell közvetítőt fogadni, mert az ingatlanügynökök egyébként máshogy próbálják majd eladni a lakást mint mi, hanem mert a lehető legnagyobb publicitást kell biztosítanunk az "árunak".
Tehát magunk próbálkoztunk egy ideig, aztán levontuk a következtetéseket:
Plakátolás: Tucatingatlanoknál, mint amilyenek Bergmanéi, nagyobb esély van arra, hogy a környéken élők figyelmét keltsék fel mint arra, hogy a város távolabbi pontjairól érdeklődjenek utánuk potenciális vásárlók. Egy kispesti lakás előnyeit leginkább a kispestiek értékelik. Kicsi a valószínűsége annak, hogy bárki a Sashegyről akarjon a XIX. kerületbe költözni. Az kispesten élő szülők hamarabb vesznek a gyerekeiknek itt lakást, és a helyi nyugdíjasok inkább váltanak fel egy drágán fenntartható házat vagy lakás egy helyi garzonra mint a más kerületekben élők. Kőbányára ez még inkább igaz, hiszen a X. kerület, valljuk be, nem a legnépszerűbb budapesti kerületek egyike. Logikusnak tűnik tehát, hogy az ember összeplakátozza az egész kerületet házi készítésű hirdetésekkel. Egyrészről ez a hirdetési technika már a 80-as években sem volt kifejezetten korszerű, másrészről meg ha más csinálja, felhorkan bennünk a városvédő, hogy többek között ezek miatt a fecnik miatt is olyan trágyaól ez a város, amilyen. De mivel mi nagyon el akarjuk adni a lakásokat, félretettük köztisztasági fenntartásainkat. Esténként plakátoltunk. Metsző hidegben rohangáltunk villanyoszloptól transzformátorházig, aztán autóval egyik kerültetből a másikba, és cellukszoztunk, ragasztottunk. Az eljárás elavult, de bevetettünk modern marketingtechnikákat: például előre letépkedtünk pár telefonszámot, mintha eleve érdekelné a jó kőbányaiakat és kispestieket, hogy mi el akarunk adni valamit. Nem jött be, ti se csinljátok!
Hirdetés helyi lapokban: Minden budapesti kerületnek van minimum egy helyi lapja, ahol ugyanazon megfontolásoktól vezérelve mint amit fent leírtunk, érdemes ingatlant hirdetni. Ez legalább nem büntetendő, és nekünk bejött: egy kispesti család egy ilyen hirdetésünk alapján keresett meg minket és nézte meg a garzont. A helyi lapokban megjelentetett hirdetések tehát működnek.
Hirdetés az interneten: Rengeteg időbe telik, mire az ember feltérképezi, hol lehet ingyen, képes hirdetést publikálni, aztán egyenként regisztrálni rájuk és feltöltögetni a hirdetéseket. A netes hirdetések előnyeit felesleges taglalni - mindenki itt kezdi a tájékozódást ingatlan-ügyekben. Az egyéni akcióban feladott netes hirdetéseknél oda kell figyelni egy pár fontos kérdésre. Az egyik az, hogy ahol ingyenes és fizetett hirdetést is fel lehet adni, az ingyenes hirdetések eleve hátrányt szenvednek. Ingatlanos barátunk szerint a legfontosabb hirdetési oldalak az ingyenes hirdetéseket a kereséseknél eleve ki sem listázzák. Bergmanné az idejét és az idegeit nem sajnálva egy egész éjszakán keresztül regisztrált, írt, feltöltött, aztán leküldött egy felest, és idegösszeomlást kapott. Még jó, hogy külön erre a célra nyitott email címmel regisztrált, mert azóta folyamatosan kapjuk a spameket és a hívatlan ingatlanirodák leveleit. Továbbá, aki személyesen hirdet a neten számítson arra, hogy előbb-utóbb fizetni lesz kénytelen, ha komolyan gondolja a dolgot, ráadásul reggel nyolctól este kilencig folyamatosan ingatlanirodák fogják hívogatni a hirdetésben megadott telefonszámon.
Táblázás: Táblát kifüggeszteni erkélyre vagy ablakba hogyaszondja "JÓ LAKÁS ELADÓ", aztán általában "Érd", akkor is, ha Budapest, talán az egyik legjobb megoldás. A városképnek nem tesz jót, de működik. Ingatlanközvetítő hívta fel a figyelmünket arra, hogy nem árt az óvatosság, ha a lakás üresen áll, mert egy ilyen táblával nem csak a (nem létező) vásárlókat invitáljuk vizitre, hanem a betörőket és az illegális lakásfoglalókat is. El akarunk költözni. Kiraktuk.
Boldog húsvétot!
Bergmanné és Bergman